7 pszichológiai hatás, ami emberek millióit befolyásolja

0

Az emberi agy néha nagyon furcsán működik. Arra késztet minket, hogy irracionálisan viselkedjünk, teljes képtelenségeket higgyünk el, és még az emlékeinket is megváltoztathatja. Azonban minden döntésünk okkal történik. De akkor pontosan mi az, ami meghatározza a választásodat?

Összegyűjtöttünk 7 pszichológiai hatást, amely meghatározza a viselkedésedet, és néhány tanácsot, hogy hogyan kezeld ezeket.

1. Az idegenek befolyásolhatják az adott személy viselkedését.

Mindez Robert Zajonc elméletéről (társas serkentés) szól. Otthon hordhatsz régi, szakadt pólót, de társaságban úgy viselkedsz, mint egy hölgy. Azonban a viselkedés nemcsak a társaságon múlik, hanem a véletlen tanúk számán is, akik az adott pillanatban körülvesznek valakit. Például egy férfi valószínű, hogy átadja a helyét a buszon, hogy lenyűgözzön egy nőt.

  • Hogyan lehet elkerülni? Időről időre kérdezd meg magadtól, hogy “Miért csinálom ezt? Azért, hogy lenyűgözzek valakit, hogy kedveljen, vagy mert én ezt akarom?”

2. Azért, mert valakit érdekel egy kísérlet, máshogy viselkedhet.

Ez a Hawthorne-hatás. Egy új környezet felkeltheti az érdeklődésünket egy kísérlet vagy esemény iránt, más viselkedésre, szorgalmasabb és hűségesebb cselekvésre sarkall, és hamis pozitív eredményt ad. Például egy szupermarketben azt ajánlják, hogy kóstold meg az új halpástétomot, majd tölts ki egy kérdőívet. Lehet, hogy a boltban jó értékelést adsz, de otthon rádöbbensz, hogy nincs benne semmi különleges.

  • Hogyan kerüld el? Próbálj meg tisztán és kritikusan gondolkodni. Ha válaszolnod kell egy kísérletben vagy egy felmérésben, az nem kötelez arra téged, hogy a legjobb értékelést add csak azért, mert téged választottak, hogy részt vegyél benne, mint szakértő.

3. Az emberek jobban emlékeznek a befejezetlen feladatokra, mint a befejezettekre.

Itt a Zeigarnik-hatásról van szó. Valószínűbb, hogy emlékszel azokra a dolgokra vagy cselekedetekre, amelyeket még be kell fejezni. Például a pincér emlékszik a rendelésedre, amíg ki nem hozza, azután más vendégekre figyel. Ugyanez igaz akkor is, ha kedvezményt ajánlasz egy nőnek, aki már valahol máshoz választott menyasszonyi ruhát. Nem fog emlékezni a ruhára, amit mutattál neki.

  • Hogyan kerüld el? Jobb, ha mindent befejezel, amit csinálsz, hogy elkerüld, hogy az emlékeidben ragadjon. Legalább fejben fejezd be. Segíteni fog, hogy két lábbal állj a földön, és hogy abbahagyd a “Mi lenne ha…” kérdezgetését.

4. Az emberek szándékosan vesznek drága dolgokat.

Ez a Veblen-hatás, egy gazdaságilag indokolatlan kereslet a drága termékek iránt. Ez a hatás gyakran a fiatalok körében figyelhető meg, akik törődnek a társadalmi státuszuk fenntartásával. Az akciós termékeket hibásnak tekintik.

  • Hogyan kerüld el? Tekints magadra úgy, hogy utolért ez a hatás, ha keresed a legújabb Gucci táskát vagy egy külföldi utazást csak azért, hogy készíthess egy új, nagyszerű Instagram posztot. Amikor egy drága dolgot vásárolsz, kérdezd meg magadtól, hogy “A jó minőségért vagy a presztízsét fizetsz?”

5. Az emberek hajlamosak kedvelni azokat, akik hibáznak.

Ez a hasraesés-effektusra példa. Azok az emberek, akik hibáznak és viccesen néznek ki, vonzóbbak számunkra. A tökéletesség távol tart minket, és még zavaró is lehet.

  • Hogyan kerüld el? Ne félj, hogy ügyetlennek tűnsz vagy bután viselkedsz. Ezek a dolgok tulajdonképpen még vonzóbbá tesznek téged. Plusz sokkal könnyebb emberekkel ismerkedni, amikor önmagunk vagyunk, mint amikor királyként, királynőként viselkedünk.

6. Az emberek túlbecsülik a kapott figyelem mennyiségét.

A spotlight, azaz reflektorfény hatás azt jelenti, hogy úgy érezzük, hogy néznek minket, az emberek észreveszik minden hibánkat. Ha egy nő elfelejti kifesteni a szempilláját az egyik szemén, biztos benne, hogy körülötte mindenki észre fogja venni és ki fogják nevetni. A Cornell Egyetem pszichológusai arra kérték az emberek egy csoportját, hogy viseljenek olyan pólót, amelyre buta mintát nyomtak, és számolják meg, hogy hány ember vette észre. Hibásan kétszer annyi embert számoltak, mint amennyien valójában észrevettek a nyomtatást.

  • Hogyan kerüld el? Az emberek sokkal kevesebbszer veszik észre a hibáinkat, mint gondoljuk. Ha van egy folt a pólódon, ne időzz rajta sokáig. Csak gondolj arra, hogy milyen gyakran veszed észre te mások hibáit… Nem túl sokszor.

7. Minél több ember van körülötted, annál kevésbé valószínű, hogy valaki megpróbál segíteni, ha szükséged van rá.

Itt a járókelő-effektusról van szó. Minél több ember veszi körül azt, akinek szüksége van segítségre, annál kevésbé valószínű, hogy valaki közülük segíteni fog. Ha sok ember van egy helyen, mindenki valószínűleg azt gondolja, hogy valaki más segíteni fog. Ezért senki nem segít.

  • Hogyan kerüld el? Ha hirtelen rosszul leszel egy nyilvános helyen, ne az egész tömeghez kiabálj. Helyette kérj meg konkrét személyt, hogy segítsen. Így nagyobb esélyed van, hogy meghallanak.

Tanúja voltál már olyan szituációnak, ahol valaki hagyta, hogy egy pszichológiai hatás irányítsa a viselkedését? Oszd meg a véleményedet egy kommentben!

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kapucíner fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét