3 kifejezés, ami gyorsan semlegesít bármilyen kritikát

0

Tökéletes ember nem létezik, ezért mindig lesznek olyanok, akik találnak okot arra, hogy elítéljenek azért, amit csinálsz. Sajnos soha nem fogod tudni teljesen elkerülni a kritikát, de megtanulhatsz értékes következtetéseket levonni belőle.

Ezekkel az egyszerű kifejezésekkel a legjobb reagálni a vádakra, hogy minden kritika hasznos élmény legyen.

Mondd, hogy “Igen!”

Amikor valaki ilyen helyzettel szembesít, az első dolog az, hogy meg kell küzdened az érzelmeiddel, és fel kell ismerned, hogy az illetőnek joga van a saját véleményéhez. Ha valaki összeszedte a bátorságát, hogy kimondjon valamit, ami kellemetlen számára, az azt jelenti, hogy szeretné megbeszélni veled a dolgot, és azt gondolja, hogy elég fontos vagy ahhoz, hogy foglalkozzon veled. Ennek a viselkedésnek a hátterében több az őszinteség, mint egy olyan ember esetében, aki egyszerűen csendben marad.

Próbáld meg a másik ember szemszögéből nézni a dolgokat, és próbálj olyan pontokat találni, amiben egyetértesz vele. Amikor valaki kritikát fogalmaz meg, elutasításra számít – ilyen az emberi természet. De amikor köszönetet hall zaklatottan közölt ellenállás helyett, összezavarodik.

Amikor valamilyen rosszallásra azt mondod, hogy “Igen!”, készen állsz arra, hogy megpróbálj értelmet keresni abban, ami történt, és egy valóban építő jellegű párbeszédet kezdj.

“De…”

A kritika nem mindig egyezik azzal, ahogy te látod a helyzetet. Ezért fontos, hogy hangot adj a saját véleményednek. De ennek objektív információkra kell hagyatkoznia, nem pedig egy kísérletnek kell lennie önmagad igazolására vagy felmentésére. Így a másik látni fogja, hogy próbálod tisztán látni a dolgokat. A helyzet az, hogy az ember kész sok mindent elfogadni, ha tisztelettudóan elmagyarázzák neki a helyzetet. Ez segíthet, hogy a másik más fényben lássa a szituációt, és hogy figyelembe vegye a véleményedet.

Amikor ezt a rövid szót használod, segít elkerülni, hogy csak úgy elfogadd az állítást. Még ha tudomásul is veszed, hogy a másiknak joga van kritikát megfogalmazni, nem vagy köteles elfogadni mindent, amit mond, mint megkérdőjelezhetetlen igazságot.

“Legyen…”

Ha kritikát hallasz, és kifejted a saját, jól alátámasztott álláspontodat, utána fontos, hogy megpróbáljatok közösen dönteni arról, hogy mi a következő lépés. Hogy segíts a másik embernek megérteni, hogy te nem csak egyszerűen barikádot állítasz az ötletei és az érzései elé, tenned kell egy konkrét és konstruktív javaslatot.

Ha ezt a sorrendet használva reagálsz a kritikára, akkor a negatív visszajelzésnek pozitív hatása lehet. Nemcsak abban segíthet, hogy valami hasznosat tudj meg, hanem a javadat szolgálja azokon a területeken, ahol esetleg nem remekelsz. És ami még fontosabb, segíthet javítani a kapcsolataidat másokkal.

A hibázás joga

Nyilvánvalóan nem könnyű meghallgatni a kritikát, és talán még nehezebb megbizonyosodni arról, hogy pozitív végkimenetele lehet. Néhányan a legjelentéktelenebb kritikát is a kapcsolat felrúgásának indítékaként látják, és szó szerint bármilyen negatív megjegyzést komoly sértésnek tekintenek. De minél érettebb az ember, annál inkább engedi, hogy mások a legkülönbözőbb véleményeket alakítsák ki róla és arról, amit csinál. Felismeri, hogy ő is hibázhat.

Ha erre te is rájössz, nem fogsz olyan sok energiát arra fordítani, hogy megpróbáld rejtegetni a hibákat. És minél kevésbé félsz attól, hogy hibázol, annál kevésbé leszel stresszes, és annál nagyobb az esélye, hogy sikereket fogsz elérni. Ha nyitott vagy a kritikára, kibővíted a hasznos információk lehetséges forrásait és azon emberek körét, akik az életed részei lehetnek. Ez szükségszerűen azt jelenti, hogy továbbléphetsz és fejlődhetsz mint ember.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kapucíner fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét