Miért változott meg a szép testről való elképzelés, és milyen lesz a jövőben

0
8079

Napjainkban a nők a világ minden pontján aggodalommal állnak a mérlegre. Ebben pedig a biztosítótársaságoknak is szerepük van, akik mély összefüggéseket kezdtek keresni a testsúly és az egészségi állapot között, majd elkezdték kiszámítani a testtömeg-indexet, hogy elkerüljék a felesleges költségeket. Ennek is köszönhető, hogy mi is a méredzkedés és a számok alapján próbáljuk meghatározni, mennyire vagyunk közel vagy éppen távol a tökéletes testhez, és kínozzuk magunkat szigorú diétákkal.

Annak járunk utána, miért változott ekkorát a szépségideál, és megpróbáljuk azt is kitalálni, vajon mire számíthatunk a jövőben.

Az éhség tette vonzóvá a férfiak számára a duci nőket.

Nagyon sok tényező befolyásolja az elképzelést a tökéletes testről, ezek egyike pedig az éhség. Kutatások kimutatták, hogy még egy mai modern férfi számára is vonzóbbak a testesebbek nők, amikor éhesek. Az ókorban a széles csípő, a nagy has és a hatalmas mellek a női termékenység jelei voltak. Akkoriban az emberek gyakran éheztek, alultápláltak voltak, ezért a zsírosabb nőknek jobb esélyeik voltak a szülés és a gyerek táplálása tekintetében is. Ezért találták őket vonzóbbnak a férfiak.

A kövér nők még mindig szépségideálok Mauritániában és egy ugandai törzsnél is, ahol az ételből nem áll bármennyi rendelkezésre. Ők kifejezetten próbálják hizlalni a nőket. Az ugandai menyasszonyoknak az esküvőt megelőző napokon több üveg tejet meg kell inniuk, hogy ezzel a kb. 5000 plusz kalóriával még vonzóbbak legyenek a nagy napon.

A társadalom határozza meg, hogy milyen legyen a szépségideál.

Az ideális testalkatról alkotott elképzelést a társadalom és a kultúra is nagyban befolyásolja. Az ókori Görögországban a női szobrok testesítették meg az ideált, melyek sem túl karcsúak, sem túl kövérek nem voltak. A melleik sem voltak túl nagyok, hiszen ezeket a szobrokat a tökéletesség szellemében alkották meg, nem a szexualitás játszotta a főszerepet a megformálásukban.

A középkorban a kereszténység határozta meg a szépség fogalmát. A sápadt, elgyötört arc és a sovány test jelentette a szépségideált, hiszen egy ilyen test emlékeztetett leginkább a rendszeres böjtölésre és az önmegtartóztatásra.

A reneszánsz idején a szép női test még mindig karcsú volt, de legtöbbször a has már láthatóan elődomborodott. Ennek oka, hogy ebben a korszakban egyre inkább érdeklődtek az emberi test iránt, ezért a várandós hasat nyíltan megmutatták.

A homokóra alkat a termékenység szimbóluma.

A 16. században kezdődött a fűzők korszaka, és egészen a 20. század elejéig ki is tartott. A fűzőkkel a derekat hangsúlyozták és homokóra alakot adtak vele a női testnek. Bár leginkább a divat diktálta ezt a derék és a csípő közötti gyönyörű kontrasztot, a kor férfijainak vágyai, melyeket maga a természet formált, szintén befolyásolták a divatot. Kutatások szerint a nagymellű és karcsú derekú nők szervezetében magasabb az ösztradiol szintje, míg azoknál a nőknél, akiknek éles a kontraszt a csípő és a derék mérete között, a progeszteron szintje magas. Mindkét hormonnak szerepe van a sikeres megtermékenyülésben. Ezért a homokóra alkatú nők a legtermékenyebbek, nekik van a legnagyobb esélyük a teherbeesésre.

Az 1950-es években, a háborús és éhezéssel teli idők után ez a szépségideál a csúcson volt. Az olyan szépségek, mint Marilyn Monroe, Betty Brosmer és Jayne Mansfield minden férfit lenyűgöztek az akkori szépségideálnak tökéletesen megfelelő testükkel.

Annak ellenére, hogy a Barbie alakját a termékenység ideáljának tekintik, a valóságban egy ilyen alkatú nő terméketlen lenne, továbbá anorexiás, és csak kúszva lenne képes mozogni. Egy egyetemista a baba arányai alapján megalkotta annak életnagyságú mását, hogy megmutassa, ez a “szépségideál” a valóságban hogyan is nézne ki.

Az androgün szépségideál megjelenése.

A viszonylagos női szabadság korszaka az 1920-as években kezdődött. A nőknek már nem az volt az egyetlen céljuk, hogy a férfiak örömét szolgálják, elkezdték rövidre vágatni a hajukat, és nem foglalkoztak többet azzal, hogy a testük a megfelelő helyeken gömbölyödjön. Az 1960-as évektől a vékony, sovány testalkat vette át a vezető szerepet a divatban. Ekkor lett szépségideál Twiggy, a kamaszlány. Ő volt az egyik legelső androgün testalkatú modell, fiús alakkal, rövid hajjal, nagy szemekkel és hosszú szempillákkal.

És bár sok nő abbahagyta a fűzők viselését, helyette diétákba és kemény edzésekbe kényszerítették magukat. A karcsú, de izmos test népszerűsége az 1980-as években ért a csúcsra, amikor olyan modellek testesítették meg, mint Naomi Campbell és Cindy Crawford.

Az 1990-es években a soványság ismét divatba jött, ennek a korszaknak a szépségideálja Kate Moss volt. A média elkezdett figyelmeztetni a túlsúly veszélyeire, a kövérséget szégyellnivaló dolognak állította be, és az akarat hiányára vezette vissza. Azóta a tervezők előnyben részesítik a karcsú modelleket, akiknek a mérete általában XS-es.

Modern sokféleség.

A 2010-es években, ahogy az internet és a közösségi oldalak szerepe egyre nőtt, különböző testalkatok jelentek meg a szépségideálok palettáján – a telt, plus size formáktól a Kim Kardashian által képviselt, itt-ott gömbölyödő alakon át az androgün modellek amorf alakjáig.

Mindazonáltal, a kutatók szerint az elmúlt 50 évben a férfiak igen válogatósak lettek. Nemcsak azt találják nagyon vonzónak, ha a derék, a csípő és a mellek között nagy a kontraszt, de már fontos számukra az alacsony testtömeg-index is. Ez pedig azt jelenti, hogy a vékony, androgün lányokat szeretik.

Milyen lesz a tökéletes alak a jövőben?

Úgy tűnik, a tökéletes alak a jövőben is a vékony marad. Ennek több oka is van:

1. Globalizáció.

A tévé és az internet ma már az egész világon elterjedt. Puerto Rico, Szamoa, Tanzánia hagyományos társadalmai még mindig a testes nőket részesítik előnyben. Ugyanakkor az 1990-es években ők is elkezdtek úgy tekinteni a kövérségre, mint csúnya, nem kívánatos megjelenésre – mégpedig az európai országok hatására.

Azokon a területeken, ahol az emberek még mindig főként fizikai munkát végeznek, az erős és nagy testű nőket értékelik jobban. Ám azok a férfiak, akik a falvakból a városokba költöznek, már sokkal inkább a karcsúbb lányokat tartják vonzónak.

2. A társadalom relatív jóléte.

Ha nincs háború, sem éhínség, a férfiak a karcsúbb nőkhöz vonzódnak jobban. Mivel a civilizált világ legtöbb országában bőven van mit enni, a telt nőket továbbra is az elhízottakkal fogják azonosítani.

3. A homokóra alkatúak előnyben.

Valószínű, hogy a vékony derék és a széles csípő még jó darabig a prioritások között marad. De a vékony lányok még ennél is divatosabbnak számítanak a divatipar hatása miatt.

4. A reklámok és a divatipar a vékony lányokért vannak.

A divattervezők többnyire a vékony modelleket szeretik, mert rajtuk minden ruha jól mutat. Mivel számítógépes programokkal dolgoznak, szabadon kreálhatnak nemcsak vékony, de olyan alakot is, ami a valóságban nem is létezik.

A statisztikák szerint ugyanakkor a kamaszlányok naponta 180 percnyi információt kapnak a különböző médiákból, miközben csupán 10 percet töltenek a szüleikkel való kommunikálással. A szépségideálok irreális szabványai tehát egyre inkább beépülnek a gyerekek és a fiatalok tudatába.

Természetesen, egyes teltebb nők és plus size modellek szintén hatással vannak a divatra, de ez a hatás nem hosszú távra szól. A divattervezők még mindig homokóra alakra tervezik a ruháikat, mit sem törődve a többi női alkattal. Azok, akik a divattervezők által ideálisnak és szépnek tekintett alakkal rendelkeznek, csupán a világ lakosságának 8%-át teszik ki.

5. A határok feloldódása a nemek között.

Egyre több és több nő – köztük hírességek is – lesz a feminizmustól vezérelve androgün. Ők azt vallják, hogy nincs különbség férfi és nő között, ezért viselnek férfias frizurát és ruhákat. Erről természetesen meglehet a magad véleménye, de valószínű, hogy a szépségideál a jövőben nem fog kifejezetten nemi jegyeket mutatni.

Szintén lehetséges, hogy Photoshop segítségével olyan extrém vékony női testet alkotunk, ami csak a viktoriánus korszak tuberkulózisban szenvedő nőinél lehetne elfogadott.

Tehát, még nem érkezett el az idő, hogy a hűtődet telepakold tortákkal. Viszont a Barbie-baba ideált se kövesd, különben anorexiával végzed ahelyett, hogy örülnél a gyönyörű alakodnak.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kapucíner fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét