Miért lettek a szépségideálok olyanok, amilyenek ma

0

Vitathatatlan tény, hogy napjaink szépségideálja szerint a nők mindennap sminkelik magukat, rendszeresen edzenek, karcsúak, csak a megfelelő helyeken domborodik a testük és fiatalok. Ami változott az idők során az az, hogy ma megmutathatjuk egyediségünket, hiszen a világ jóval elfogadóbbá vált. A szépségideálok alakulására mindig is hatással volt a történelem és a technológia fejlődése.

Most kicsit visszapillantunk a múltba, hogy megtudjuk, honnan erednek napjaink normái.

1. A tévé és a mozi megváltoztatta a smink használatát.

Az 1950-es években kezdtek el több sminket – alapozót, tust, pirosítót – használni. A színes filmek akkoriban váltak népszerűvé, a nők pedig elkezdték a való életben is másolni a filmvásznon látott teátrális sminkeket. Clara Bow, Elizabeth Taylor, Marilyn Monroe voltak a kor leghíresebb színésznői.

Azóta a smink már fontos része lett a nők mindennapjainak. A kozmetikai ipar 2020-ban 640 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el.

2. A ideális alak fogalmát a hírességek alakítják.

Napjainkban ideális testnek az eltúlzott homokóra alkat számít: nagyon vékony derék és lábak, méretes fenék és nagy mellek. Az 1950-60-as évektől kezdték el a karcsúságot egészségesebbnek és vonzóbbnak tekinteni. Az akkori szépségideáloknak, például Brigitte Bardot-nak, Audrey Hepburnnek és Sophia Lorennek nagy szerepe volt ebben.

Később, az 1990-es években a vékony szupermodell megjelenést a kor sztármodelljei, Naomi Campbell, Claudia Schiffer és Kate Moss tették népszerűvé. Ez a trend még ma is él mint ideális testalkat, ami egyszerre karcsú és gömbölyded.

3. Az 1980-as évek hozták el a fitnesz imádatát.

Az 1980-as évektől kezdve az olyan nők miatt népszerű a fitnesz, mint például Jane Fonda. Ma már a közösségi média is arra buzdítja a nőket, hogy legyenek fittek és vékonyak, tónusos izomzattal, kerek fenékkel, lapos hassal.

Ennek az impulzusnak viszont van árnyoldala is, hiszen a közösségi média órási nyomást gyakorol a nőkre. Egy tanulmány kimutatta, hogy ahelyett, hogy egészséges életmódra ösztönözne, inkább negatívan hat a nők mentális egészségére.

4. A Photoshop megváltoztatta azt, ahogyan magunkat látjuk.

Nagy nyomás van ma az embereken a hírességek Photoshopolt képei miatt is. Megszámlálhatatlan olyan kozmetikum és sminktermék kapható, ami azt ígéri, hogy tökéletessé teszi a bőrünket, eltünteti a ráncainkat, a narancsbőrünket, és csodás hajkoronával ajándékoz meg.

A Photoshop feltalálása óta a tökéletes testet egyre inkább lehetetlen elérni. Az elmúlt 25 évben ez a technológia annyira fejletté vált, hogy szakértőnek kell lenni ahhoz, hogy meg tudd mondani, használták-e a fotón vagy sem. A nőket pedig irreális elvárások elé állítja.

5. A társadalom befogadóbbá vált.

Ma már jobban elfogadjuk a más testalkatú és a más bőrszínű embereket. Ebben az olyan ikonoknak is hatalmas szerepük van, mint Jamie Brewer, Winnie Harlow és Tess Holliday. Különösen a divat terén történt nagy változás, amelynek eredményeként mind inkább a különböző etnikai háttérrel rendelkező modellek képviselik a legnevesebb márkákat. Például Rihanna márkája, a Fenty Beauty megkönnyíti, hogy mindenki találjon a bőrtónusának megfelelő kozmetikumot.

Ez a változás segített felhívni a figyelmet arra, hogy szükség van a sokféleség erőteljesebb bemutatására, főleg a divatvilágban és a szórakoztatóiparban.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kapucíner fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét