A NASA megerősítette, hogy a Szaturnusz gyűrűje 2025-re teljesen el fog tűnni

0

Az égbolt gyakran olyan csodákkal kedveskedik nekünk, mint a meteorzáporok, az érdekes bolygók vagy a holdfogyatkozások. Azonban nem csak új dolgokat fedezhetünk fel az űrben, néhány dolog búcsút int, ahogyan efelé haladnak a Szaturnusz gyűrűi is. A tudósok szorosan nyomon követik ezt az eseményt.

A Szaturnusz gyűrűi hamarosan eltűnnek a szemünk elől.

Az ikonikus gyűrűk, melyeket a Földről csodálhattunk, pár hónap múlva már nem lesznek láthatók. Ezek a gyűrűk, melyek a Naprendszer 6. bolygóját övezik, jeges és sziklás törmelékből állnak, gyakran por borítja őket. Az igazság azonban az, hogy 2025-re láthatatlanná válnak számunkra. Bár a teljes eltűnésük még évmilliókig tart, az éjszakai égbolton való tündöklésük már nem tart sokáig.

Ennek oka az, hogy a Nap körül keringve a Szaturnusz dőlésszöge nullára csökken 2025. március 23-án. Amikor ez a dőlés eléri a nullát, az lényegében azt jelenti, hogy a Szaturnusz a Földről nézve tökéletesen oldalt fog megjelenni, így nem fogjuk látni jellegzetes gyűrűit. Ez a különleges igazodás gyors egymásutánban megtörténik 2038. október 15-én, majd 2039. április 1-jén és július 9-én.

Miután a Szaturnusz gyűrűi 2025-ben eltűnnek, 2032-ben újra láthatjuk őket. A Szaturnusz gyűrűi tavaly még 9 fokos szögben dőltek bolygónk felé, 2024-ben ez a dőlésszög már 3,7 fokra csökken. 2009 óta nem láthattuk ezt az eltűnést, előtte 1996 februárjában fordult elő. Tehát, viszonylag ritka eseménynek lehetnek szemtanúi az égboltot kémlelők.

A NASA képet készített egy kérdőjelre hasonlító, szokatlan égi objektumról.

A NASA James Webb teleszkópja egy kérdőjel alakú, rejtélyes objektmot észlelt. Bár ennek az objektumnak a természetét még nem sikerült felfedni, a tudósok már több feltevéssel is előálltak. Az érdekes felfedezés felkeltette a csillagászok és a kutatók érdeklődését, akik szeretnének többet megtudni erről a rejtélyes égi jelenségről.

Az objektum a Herbig Haro 46/47 csillagrendszer részét képezi, melyben két fiatal csillag kering egymás körül a gravitáció hatása alatt. Ezek a csillagok a Vela Konstellációban helyezkednek el, kb. 1.470 fényévnyire a Földtől. Az egyedi, kérdőjelre hasonlító objektum vöröses árnyalatú, ami azt jelzi, hogy távolabb van, mint a képen látható többi csillag.

Ennek az égi entitásnak a valódi természete egyelőre rejtély, de egyedi formájából és színéből lehet következtetni néhány dologra. Képezhet akár egy távoli galaxist vagy akár lehet két galaxis ütközésének az eredménye is, ami jellegzetes, kérdőjel formájú alakját adja. Ezzel az értelmezéssel a baltimore-i Space Telescope Science Institute szakértői álltak elő.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kapucíner fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét