3 autós trükk, amit az autósiskolákban nem tanítanak

3

Egyesek szerint a biztonságos vezetéshez csak a szabályok ismeretére van szükség. Ám ezenkívül még jó pár tényező van, ami hozzájárul a biztonságunkhoz, például az ülés megfelelő beállítása. Ha ezekkel nem foglalkozol, előfordulhat, hogy a kelleténél komolyabb sérülést szenvedsz.

A következőkben hasznos dolgokat tudhatsz meg annak érdekében, hogy elkerülhesd a bajt.

1. Állítsd be megfelelően a vezetőülést.

Sokak szerint a megfelelő testtartás kormányzás közben nem olyan fontos dolog. “Nekem így kényelmes” – mondják azok, akik nem annyira törődnek a biztonsággal. Márpedig a vezető testtartását a biztonsági protokoll kell hogy meghatározza.

A helyes és biztonságos testtartás:

Ebben a testtartásban lekerül a nyomás a hátról, így a sofőr hosszabb utak során sem fárad el.

Miért fontos? Vészhelyzetben mindenki ösztönösen cselekszik. Például ütközés előtt erősen nyomja a kormányt a kezével, és padlóig nyomja a fékpedált. Sajnos azonban a kiegyenesített láb és a térdízület így még egy kisebb ütközésnél is komolyan megsérülhet.

Példa a rossz testtartásra: Ha az ülés nincs megfelelően beállítva, a vezető teste hátraesik, a kezeivel pedig nagyobb erővel kell fognia a kormányt, ahelyett, hogy csak szimplán tekerné azt. Mindez azért van, mert túl messze van a kormánytól és a pedáloktól.

A kissé behajlított lábak és könyökök enyhítik az ütközés erősségét. Az ülést a testmagassághoz kell beállítani. Ehhez tedd a jobb lábadat a fékpedálra, a bal lábaddal nyomd be a kuplungot. Az ülést előre tolva meglesz a térdek megfelelő hajlási szöge.

Így néz ki:

Most már csak az ülés háttámláját kell beállítani. Miközben próbálod kinyújtani a lábaidat, erősen nyomd a padlót és a pedálokat. A testednek nem szabad felfelé mozdulnia az ülésben. Ha a tested mozog, állítsd be az ülés támláját úgy, hogy közelebb legyen a függőlegeshez. Akkor megfelelő a beállítás, ha a tested nem esik sem hátra, sem előre.

A helyes vezetési testtartás utolsó lépése, hogy megtaláld a megfelelő pozíciót közted és a kormánykerék között:

  • A tenyerednek – függőlegesen tartva – be kell férnie a lábad és a kormánykerék közé.
  • Nyújtsd ki a karod. Ha a csuklód eléri a kormány legfelső pontját, akkor jó a távolság.

Ez így néz ki:

2. Ellenőrizd a fékcsöveket.

A fékrendszer meghibásodásának jelei:

  • Fékezéskor nyikorgó, recsegő hangok hallatszanak.
  • A fékpedál pulzáló mozgása. Ez csak akkor elfogadható, ha az autóban ABS van.
  • Az autó oldalra húz, amikor fékezel.
  • A fékfolyadék szivárgásának jelei láthatók a kerék belső oldalán.

Ne várd meg, hogy ezek a jelek fellépjenek. Ellenőrizd a fékpedálokat és a fékcsöveket is. A fékcsövön egy apró repedés is okozhatja a fék működésképtelenségét a legveszélyesebb pillanatban, például mikor egy gyalogos miatt akarsz hirtelen megállni.

A fékcsöveket érintéssel tudod ellenőrizni. Ha kemények és repedezettek, ki kell cserélni őket. A fékcsöveknek száraznak kell lenniük, nem szabad szivárgást észlelned.
Fontos, hogy a fékcsöveket csere után légteleníteni kell.

3. A sarkad maradjon a padlón, mikor a gázról a fékre teszed a lábad.

Ezzel megelőzheted, hogy a lábad lecsússzon a pedálról. Itt a lábfejed méretének is fontos szerepe van. Minél kisebb a lábad, annál kényelmetlenebb követni ezt a szabályt. De van egy módszer, ami megfelelő mindenki számára: sarokról sarokra haladva válts a pedálok között.

Fontos, hogy mikor a gázpedált használod, a sarkad mindig legyen a padlón. Mikor a féket nyomod, akkor viszont lehet, hogy a sarkad nem éri el a padlót. Ez függ például a lábmérettől.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kapucíner fordításában.

3 hozzászólás

  1. Kedves Kapucíner!
    Kicsit durvára sikerült ez a cikk, mivel én ezeket tanítom. Meg mást is.. Pl. Azt is, hogy miért kell egyenesen állnia a kormánynak, mielőtt balra kanyarodunk… Vagy pl. Hogy miért nem szoktuk lecsapni a kanyart?
    Én inkább arra lennék kíváncsi, hogy 10 tanulóm ól mennyit érdekel?
    Ja, és álnéven…

  2. Kedves cikkíró!
    Remélem nagyon elégedett vagy a tudásoddal, és el kell, hogy ismerjem, hogy amit leírtál, az egyrészt helytálló is.
    Mondjuk azért azt illene tudnod, hogy az átlagos autóban csak egy fékpedál van, kivéve az oktató autókat, amiben értelem szerűen kettő is van. Azt pedig erősen kétlem, hogy te meg szoktad vizsgálni a fékcsövek állapotát is, ami nyilván hasznos dolog. Az lehetséges, hogy neked autószerelő vénád van, és szívesen kúszol-mászol az autó alatt, miközben végigtapogatod a fékcsöveket, hogy kellően szárazak-e, de ez a tevékenység nem okoz az emberek tömegeinek eufóriás állapotot, tőled is inkább csak fontoskodásnak tűnik. Tudod, ez nem része a napi indulás előtti ellenőrzésnek, a fékcsövekkel műszaki átvizsgálások alkalmával jóval hozzáértőbb szakemberek foglalkoznak.
    Inkább azzal kellene törődnöd, hogy megvizsgáljad, hogy a világítóberendezések működnek-e, a kerekek, gumiabroncsok megfelelő állapotban vannak-e, a hatósági jelzések (gyengébbek kedvéért a rendszámtáblák) megvannak-e, és olvashatóak-e, aztán, hogy a kormányberendezés megfelelően működik-e. És fékpróbát is kell tenni, nem fékcsövet tapogatni.
    Arról egész jó dolgokat írtál, hogy az ülést be kell állítani, de arról már megfeledkeztél, hogy a visszapillantó tükröket is be kell ám állítani ahhoz, hogy a forgalomban egyáltalán részt tudjál venni.
    Figyelj cikkíró! Gépjárművezető oktatóként kikérem magamnak, és a többi oktató nevében is, hogy ezt nem tanítják az autós iskolákban. Elárulom neked, nem te nyaltad hegyesre a piramisokat, másként fogalmazva nem te találtad fel a spanyolviaszt. Az, hogy te erre nem emlékszel, attól még az oktatók igenis tanítják ezeket a dolgokat. És még jónéhány egyéb dolgot is, mert ha egyáltalán van jogosítványod, akkor azt bizony egy-, ha béna voltál, akkor több oktató segítségével tudtad csak megszerezni. Remélem tiszteled annyira azt az embert, hogy legalább gondolatban bocsánatot kérsz tőle a pofátlan cikked miatt.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét