3 autós trükk, amit az autósiskolákban nem tanítanak

0
136

Egyesek szerint a biztonságos vezetéshez csak a szabályok ismeretére van szükség. Ám ezenkívül még jó pár tényező van, ami hozzájárul a biztonságunkhoz, például az ülés megfelelő beállítása. Ha ezekkel nem foglalkozol, előfordulhat, hogy a kelleténél komolyabb sérülést szenvedsz.

A következőkben hasznos dolgokat tudhatsz meg annak érdekében, hogy elkerülhesd a bajt.

1. Állítsd be megfelelően a vezetőülést.

Sokak szerint a megfelelő testtartás kormányzás közben nem olyan fontos dolog. “Nekem így kényelmes” – mondják azok, akik nem annyira törődnek a biztonsággal. Márpedig a vezető testtartását a biztonsági protokoll kell hogy meghatározza.

A helyes és biztonságos testtartás:

Ebben a testtartásban lekerül a nyomás a hátról, így a sofőr hosszabb utak során sem fárad el.

Miért fontos? Vészhelyzetben mindenki ösztönösen cselekszik. Például ütközés előtt erősen nyomja a kormányt a kezével, és padlóig nyomja a fékpedált. Sajnos azonban a kiegyenesített láb és a térdízület így még egy kisebb ütközésnél is komolyan megsérülhet.

Példa a rossz testtartásra: Ha az ülés nincs megfelelően beállítva, a vezető teste hátraesik, a kezeivel pedig nagyobb erővel kell fognia a kormányt, ahelyett, hogy csak szimplán tekerné azt. Mindez azért van, mert túl messze van a kormánytól és a pedáloktól.

A kissé behajlított lábak és könyökök enyhítik az ütközés erősségét. Az ülést a testmagassághoz kell beállítani. Ehhez tedd a jobb lábadat a fékpedálra, a bal lábaddal nyomd be a kuplungot. Az ülést előre tolva meglesz a térdek megfelelő hajlási szöge.

Így néz ki:

Most már csak az ülés háttámláját kell beállítani. Miközben próbálod kinyújtani a lábaidat, erősen nyomd a padlót és a pedálokat. A testednek nem szabad felfelé mozdulnia az ülésben. Ha a tested mozog, állítsd be az ülés támláját úgy, hogy közelebb legyen a függőlegeshez. Akkor megfelelő a beállítás, ha a tested nem esik sem hátra, sem előre.

A helyes vezetési testtartás utolsó lépése, hogy megtaláld a megfelelő pozíciót közted és a kormánykerék között:

  • A tenyerednek – függőlegesen tartva – be kell férnie a lábad és a kormánykerék közé.
  • Nyújtsd ki a karod. Ha a csuklód eléri a kormány legfelső pontját, akkor jó a távolság.

Ez így néz ki:

2. Ellenőrizd a fékcsöveket.

A fékrendszer meghibásodásának jelei:

  • Fékezéskor nyikorgó, recsegő hangok hallatszanak.
  • A fékpedál pulzáló mozgása. Ez csak akkor elfogadható, ha az autóban ABS van.
  • Az autó oldalra húz, amikor fékezel.
  • A fékfolyadék szivárgásának jelei láthatók a kerék belső oldalán.

Ne várd meg, hogy ezek a jelek fellépjenek. Ellenőrizd a fékpedálokat és a fékcsöveket is. A fékcsövön egy apró repedés is okozhatja a fék működésképtelenségét a legveszélyesebb pillanatban, például mikor egy gyalogos miatt akarsz hirtelen megállni.

A fékcsöveket érintéssel tudod ellenőrizni. Ha kemények és repedezettek, ki kell cserélni őket. A fékcsöveknek száraznak kell lenniük, nem szabad szivárgást észlelned.
Fontos, hogy a fékcsöveket csere után légteleníteni kell.

3. A sarkad maradjon a padlón, mikor a gázról a fékre teszed a lábad.

Ezzel megelőzheted, hogy a lábad lecsússzon a pedálról. Itt a lábfejed méretének is fontos szerepe van. Minél kisebb a lábad, annál kényelmetlenebb követni ezt a szabályt. De van egy módszer, ami megfelelő mindenki számára: sarokról sarokra haladva válts a pedálok között.

Fontos, hogy mikor a gázpedált használod, a sarkad mindig legyen a padlón. Mikor a féket nyomod, akkor viszont lehet, hogy a sarkad nem éri el a padlót. Ez függ például a lábmérettől.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kapucíner fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét