10 kifejezés, ami tönkreteheti a kapcsolatodat a főnököddel

0

A válás leggyakoribb indoka a “nem illettünk össze”, míg a munkahelyről való elbocsátás esetén leggyakrabban ez hangzik el: “én akartam, hogy ez történjen”. De mindkét esetben számos probléma és hiba rejtőzik a szavak mögött. Bár sok cikk és kutatás rámutatott a romantikus kapcsolatokban előforduló hibákra, a főnök-beosztott viszonyt még alaposan meg kell vizsgálni.

Találtunk 10 hibát, amit az alkalmazottak gyakran elkövetnek, amikor a főnökkel beszélnek. Őszintén reméljük, hogy nem fogsz magadra ismerni az alábbi kifejezéseknél, de ha mégis, reméljük, hogy ettől a cikktől jobbra fordul a helyzet.

“Szükségem van fizetésemelésre, mert rendbe kell hoznom a házamat.”

Felhozhatod és fel is kell hoznod a fizetésemelést, ha ez a kérés valódi szakmai eredményekkel van alátámasztva. A személyes problémáid és szükségleteid ne legyenek összefüggésben a munkahelyi előremeneteleddel. És mindegy, hogy mennyire durván hangzik, de a főnöködnek nem kell ezzel törődnie. Szabad segítséget kérni egy valóban nehéz helyzetben. De egyébként bizonyítsd, hogy többet érdemelsz annál, hogy próbálod elérni, hogy a főnököd sajnáljon.

Jobb, ha ezt mondod: “Megháromszoroztam a termelékenységet az elmúlt 6 hónapban, ezért kérem, hogy emelje meg a fizetésemet.”

“Elmehetek ma ebéd után? Nincs már semmi munkám.”

Ha napi terv szerint végzed a munkád, ami azt jelenti, hogy szabadon elmehetsz, ha azt teljesítetted, abban az esetben használhatod a fenti a kifejezést, ha végeztél az aznapi feladatokkal. Minden egyéb esetben ez csak ártani fog neked. Egyrészt úgy fogod feltüntetni magad, mint akit nem érdekel a munka, másrészt egy halom új feladatot fogsz kapni ahelyett, hogy elmehetnél.

Jobb, ha ezt mondod: “Ma elmehetek ebéd után?” Ezt a kérdést általában az indoklás követi, de tulajdonképpen nem szükséges elmondani. Tartsd észben, hogy ne említsd az unalmat vagy a teendők hiányát.

“Minden Tamás hibája.”

Beismerni, hogy hibáztál, anélkül hogy mást okolnál vagy hibáztatnál, érett viselkedésre vall. A munkavállaló bizalmat és tiszteletet ér el így, még ha néha hibázik is. És ha ez valóban Tamás hibája volt, számos más tehetőség van feltűnés nélkül, személyeskedést mellőzve megemlíteni ezt, és csak akkor, ha a szituáció kimenetele függ tőle. Jól ismert tény, hogy beárulni valakit nem szép dolog.

Jobb, ha ezt mondod: “Igazad van, elrontottam ezt a részt. Mostantól jobban figyelek. Talán így kijavíthatjuk…”

“Elmegyek!”

Ha eldöntötted, hogy elmész, akkor menj. Ha az ajtócsapkodást arra használod, hogy megvédd a véleményedet, néhány ilyen kitörés után nem fognak az emberek komolyan venni. Senki sem pótolhatatlan. Tehát ne lepődj meg, ha egy ilyen kilépő után azt veszed észre, hogy nem engednek vissza.

Jobb, ha ezt mondod: “Úgy látszik, hogy nem egyezik a véleményünk ebben.”

“Mindig így csináltuk.”

Mindegy, hogy az ezelőtti főnököd döntéseiről vagy a szokásaidról beszélsz. Ennek a kijelentésnek számos különböző változata van, amely hasonlóan hangzik, mint “a korábbi … jobban csinálta ezt” és “az én anyám jobban főz”. Senki sem szereti az ilyen összehasonlításokat, mert általában lustaság és változásra nem hajlandóság áll emögött. A modern világ gyorsan fejlődik, és a rugalmas gondolkodású emberek egyre értékesebbek lesznek mint a kemény konzervatívok.

Jobb, ha ezt mondod: “Szokatlan, amit mondasz. Ez lehet, hogy okoz néhány nehézséget.”

“Meg fogom próbálni.”

Ez a kijelentés általában azt jelenti, hogy nem fogod végrehajtani a feladatot, amire megkértek. És ha valami rosszul megy, ez a mondat segít, hogy elkerüld a felelősséget. Amikor azt mondod, hogy “meg fogom próbálom”, a főnököd azt hallja, hogy “nem fogom megcsinálni”. Az egyetlen kijelentés, ami még ennél is rosszabb, az a “nem tudom megcsinálni”. Fontos, hogy valódi eredményeket mutassunk fel a munkahelyünkön. Ezért jobb megbeszélni a lehetséges nehézségeket előzetesen és a végén őszintének lenni arról, hogy mikor és hol fordultak rossz irányba a dolgok.

Jobb, ha ezt mondod: “Rendben, megcsinálom.” vagy “Mindig eltart egy ideig, mire válaszolnak, ezért valószínűleg péntekig várnunk kell a döntésükre.”

“Túl sok dolgom van.”

Minden alkalmazott azért dolgozik, hogy elérje a vállalkozás fő célját. Az összes jelenlegi feladatod erre irányul? Ha a főnököd valami újat ajánl, a cselekvési terv valószínűleg megváltozott. Ezért fontos tisztázni, hogy jelenleg melyik feladat élvez prioritást. Néha jobb mindent félretenni és egy dologra koncentrálni, vagy előfordulhat, hogy a közös feladatok fontosabbak. Ebben az esetben tudod folytatni a munkát, a főnöködnek pedig új jelöltet kell keresnie.

Jobb, ha ezt mondod: “Éppen azon a projekten dolgozom, amit tegnap adott. Melyik élvez most magasabb prioritást?”

“Mit kapok ezért?”

Egyetértünk, hogy fizessenek meg a munkádért. Bár jutalmat kérni kis dolgok elintézéséért kicsinyesnek tűnhet, amikor ingyen is segíthetsz. De légy óvatos, ha azt veszed észre, hogy mindig beleegyezel, hogy segítesz, akkor nagy a valószínűsége, hogy a kedvességedet kihasználják. Különbség van egy riport kijavítására vonatkozó sürgős segítségkérés és aközött, hogy valakinek olyan sokat segítesz, hogy pihenőnapok vagy szabadság nélkül dolgozol.

Jobb, ha ezt mondod: Egy szimpla “igen” elég lesz.

“Nem az én problémám.”

Az, hogy a csapat része vagy, azt jelenti, hogy egy hajóban eveztek. Bármely probléma, amely nem hozzád tartozik, hatalmassá nőheti ki magát és tönkreteheti a céget, ezzel együtt a te karrieredre is hatással lehet. Ha tudod, hogy hogyan kell megoldani egy problémát, mondd el hangosan. Még ha nem is működik, legalább kimutattad az érdeklődésedet, és legközelebb a főnököd valószínűleg téged fog megkérdezni, ha tanácsra van szüksége. És az sokat jelent.

Jobb, ha ezt mondod: “Nem vagyok szakértő, de talán így kellene csinálnunk…”

“Én csak azt gondoltam…”

Ezután a mondat után minden főnök sóhajt és a szemét forgatja. Egyrészről az jó, hogy legalább gondolkodtál. Másrészről, ha valamiben nem vagy biztos, jobb tisztázni, mielőtt nekilátsz elvégezni a feladatot. Ahogy korábban is írtuk, a hibáid elismerésének a képességét és a felelősségvállalást jobban értékelik, mint bármilyen kifogást.

Sokkal jobb, ha ezt mondod: “Úgy tűnik, félreértettük egymást. Helyrehozom és legközelebb körültekintőbb leszek.”

Természetesen vannak főnökök, akik az ártalmatlan mondatokra olyan szigorúan reagálnak, amire nem számítottál. Ha “nehéz” emberekkel dolgozol, szükség lehet speciális szabályokra csak miattuk.

Voltál már hasonló helyzetben? Ismersz más kifejezéseket is, amelyeket jobb, ha nem mondunk ki? Oszd meg a gondolataidat!

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kapucíner fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét