Hány éves kortól kezdjük bevonni a gyerekeket a házimunkába

0

A tudósok szerint azok, akik gyermekkorukban végeztek házimunkát, felnőttként jobban teljesítenek. A ház körüli feladatok javítják a gyerekek mentális egészségét, hiszen részt vesznek valamiben és fontosnak érzik magukat. Minden házimunkánál megvan az az ideális kor, amikor a gyereket célszerű megismertetni vele. Azt is érdemes észben tartani, hogy a gyereket ne arra használjuk, hogy nekünk könnyebb dolgunk legyen, hiszen a cél inkább az, hogy önállóságot tanítsunk neki a házimunkával.

2-5 éves kor: Sorrend tanulása.

A kisgyermekeknél a feladatok segítenek új képességek kifejlődésében, és megmutatják nekik, hogy minden feladatnak van eleje, közepe és vége. Például felveszed a ruhát, viseled a ruhát, leveszed a ruhát és berakod a szennyesbe. A legegyszerűbb házimunkákkal megtaníthatod nekik, hogyan bontsanak le nagyobb feladatokat kisebb részekre.

Megjegyzés: Minden új korcsoportban az újonnan bevezetett házimunkák mellett a korábban már elsajátított feladatok is helyet kell hogy kapjanak.

Javasolt feladatok: összepakolni a játékokat és a könyveket, berakni a piszkos ruhákat a szennyeskosárba, ágyazás, tányér tisztítása evés után.

6-7 éves kor: Megtanulni segíteni és csapatban működni.

Ebben a korban a gyerekek már többet tudnak segíteni a házimunkában. Megfelelő időszak ez ahhoz, hogy megismertessük őket a csapatmunkával és azzal, hogy hogyan tudnak segíteni másoknak. Segíthetnek a főzésben, az asztal megterítésében, a bevásárlólista összeállításában és a bevásárlásban is. A háziállatokról való gondoskodás pedig nemcsak jó lecke számukra, de jó szórakozás is. A gyerek úgy érzi majd, hogy ő is be van vonva a feladatokba, és ezáltal szorosabbra tudja fűzni a kapcsolatát a többi családtaggal.

Javasolt feladatok: segítés az ételek készítésében, bevásárlásban, terítésben, háziállatok etetésében, növények öntözésében.

8-9 éves kor: Megérteni, hogy mindennek megvan a helye.

Ahogyan a gyerek nő, egyre önállóbbá tud válni, és saját magával kapcsolatban egyre több felelősséget tud viselni, például ő kezeli a saját holmijait. Megérti azt a rendszert, hogy a körülötte lévő dolgoknak mind megvan a maguk helye. Ő maga tartsa rendben a saját szobáját, ahol minden holmijának, játéknak, iskolai felszerelésnek és ruhának legyen meg a helye. Így megtanul következetes lenni, és megtanulja, hogyan tartsa rendben a saját életterét.

Javasolt feladatok: saját holmijai rendben tartása, ruhák hajtogatása és berakása a szekrénybe, mosogatógépből az edények kiszedése, edények és evőeszközök elpakolása.

10-11 éves kor: Önállóbbá válni.

Itt az ideje a nagyobb feladatoknak. Ekkor ismertessük meg a gyerekkel az idővel összefüggő feladatokat, mint a reggeli készítése iskola előtt vagy az ebéd elcsomagolása. A komplex, több fázisból álló feladatok, mint a reggeli elkészítése, arra ösztönzik a gyereket, hogy előre tervezzen és végiggondolja, milyen lépésekre van szükség a teljes feladat elvégzéséhez. Ezáltal jobban tudja majd kezelni az idejét, és fejlődik a problémamegoldó képessége is.

Javasolt feladatok: reggeli elkészítése, ebéd elcsomagolása az iskolába, szemetet kivinni, port törölni, porszívózni, behozni a postát.

12-15 éves kor: A prioritások felállításának megtanulása.

Kamaszkorban a házimunka az önértékelés épülését segíti elő, hiszen képesnek érzik majd magukat a feladatok elvégzésére, és érzik a bizalmat is a családtagok részéről. Másként fogalmazva: azt érezhetik, hogy felnőttként kezelik őket. Az új feladatokkal való megismertetés csodákat művelhet ebben az életkorban a motiváció tekintetében. Fontos, hogy megtanítsuk nekik az önfegyelmet és a prioritások felállítását, valamint biztosítsunk nekik rugalmasságot és szabadságot a feladatok elvégzésében.

Javasolt feladatok: autómosás, ruhamosás, kerti munkák, fűnyírás, ágyneműcsere, vasalás, gombfelvarrás, ablakpucolás.

16+ kor: Felkészülni a felnőtt életre.

Mikor a gyerekek elérik a fiatal felnőttkort, már kompetensebbek és magabiztosabbak, így képesek bármilyen feladatot ellátni, amit a felnőttek. Ebbe beletartozik a pénzkezelés és a vészhelyzetek kezelése is. Ezek a képességek kétségkívül segítenek a kamaszoknak a felnőtt életükben, mégsem szabad az összes házimunkát rájuk pakolni, hiszen ők is csak emberek.

Javasolt feladatok: bevásárlás, főzés, autó rendben tartása, villanykörte cseréje, háztartási gépek karbantartása (pl. hűtő takarítása, fagyasztó leolvasztása).

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kapucíner fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét