Divat tekintetében a sztárok egyértelműen példaképek. Az elképesztő, vörös szőnyeges ruháktól a konvenciókkal mit sem törődő öltözékekig a hírességek pontosan tudják, hogyan kell megjelenni. A következőkben kicsit elmélyedünk a sztárok divatjának világában, és olyan ikonikus ruhákat mutatunk, melyek nagy hatást gyakoroltak a közvéleményre.
Ikonikus vörös szőnyeges ruhák, melyek tartós hatást gyakoroltak a divatra.
1. Jennifer Lopez – Grammy-díj-átadó, 2000.
Jennifer Lopez lenyűgözte az egész világot, mikor zöld, selyemsifon Versace ruhájában vonult a vörös szőnyegen. Az áttetsző, trópusi levélmintás ruha legemlékezetesebb jellemzője a merészen nagy kivágás volt, ami a köldököt is látni engedte. A ruha derekát citrinek díszítették, hogy még egy kis csillogást is adjanak az amúgy is figyelemfelkeltő ruhának.
A ruhát Donatella Versace tervezte, aki bátyja, Gianni Versace halála után vette át a divatház vezetését. Ez a ruha mérföldkő volt Donatella karrierjében, megszilárdította a pozícióját a legnagyobb divattervezők között, és mindenki kedvencévé tette a Versace márkát. A ruha abban az évben szerepelt a divatház reklámjában is.
A ruha azonnal felkeltette a média érdeklődését is világszerte. A korszak egyik legikonikusabb darabja lett. Eric Schmidt, a Google egykori vezérigazgatója elárulta, hogy a ruha iránti elképesztő érdeklődés motiválta a Google Képek funkció létrehozását. Igen, J.Lo ruhája még arra is hatással volt, ahogyan most online képeket keresünk.
2. Britney Spears és Justin Timberlake – American Music Awards, 2001.
Britney Spears és Justin Timberlake tetőtől talpig farmer öltözékét Roberto Cavalli tervezte. Britney pánt nélküli farmer ruhája a patchwork részletekkel és a farmer többféle árnyalatával egyszerre játszott a textúrákkal és a színekkel. Justin Timberlake a kanadai szmoking újragondolásából született, világos színű farmerdzsekit, nadrágot és egy farmer cowboy kalapot viselt.
Azóta a viseletüket több hírességen láthattuk újraalkotva, sőt, a párok előszeretettel öltöznek így Halloweenkor is.
3. Kate Hudson – Velencei Filmfesztivál, 2003.
A Velencei Filmfesztivál egyik legemlékezetesebb ruhája az volt, amit 2003-ban Kate Hudson viselt. A színésznő már várandós volt első gyermekével, Ryannel, mikor megjelent a vörös szőnyegen ebben a Chanel estélyiben. Ahelyett, hogy elrejtette volna a pocakját, inkább magabiztosan mutatta meg azt a kétrészes ruhában, ezzel pedig maradandó nyomot hagyott a divat történetében.
4. Angelina Jolie – Oscar-díj-átadó, 2012.
A 84. díjátadón Jolie egy fekete esélyiben jelent meg, ami combig fel volt vágva, és megmutatta a színésznő hosszú, sportos lábait. Igazán merész választás volt, ami mindenki figyelmét felkeltette.
Jolie stylistja, Jen Rade a Versaceval együttműködve alkotta meg a felejthetetlen külsőt, amire a színésznő a lábát megmutató pózzal tette fel a koronát. Amint magabiztosan pózolt kezét a csípőjére téve, lábát pedig a hasítékon keresztül előre nyújtva, a fotója bejárta az egész világot. Donatella Versace is elismerte, hogy a ruha valóban hatással volt mindenkire: “Néha nem tudod, hogy melyik ruha lesz a legjobb, de mikor látod valakin a ruhát, akkor rájössz, hogy fantasztikus lett.”
5. Blake Lively – Met-gála, 2022.
Blake egy egyedi Versace estélyit viselt. A tüllös ruhát kristályok, fémes bőr és flitterek díszítették. Kiemelkedő részlete volt a derekán lévő, túlméretezett masni, ami drámai és elegáns hatást kölcsönzött neki. A ruha New York ikonikus építészete és művészete előtt tisztelgett.
A szoknyarész a grandiózus Grand Central Station épületéből merített ihletet, a felsőrészt pedig az Empire State Building inspirálta. A tiara és az uszály a Szabadság-szobrot idézte.
Blake ruhájának volt egy rejtett, meglepő része is. Három segítő közreműködésével Blake kioldotta a masnit, mire kibontakozott a hosszú, kék uszály. Ez az átváltozás a város folyamatosan fejlődő szellemiségét szimbolizálta.
Merész választások: Sztárok, akik vállalták a kockázatot, és bejött nekik.
1. Rita Ora – British Fashion Awards, 2023.
Rita Ora 2023-as összeállítása valóban merészre sikerült. Fekete ruhát viselt, melynek a háta nyitott volt, így zavartalanul látni engedte a gerincvonalán végighaladó, fémes díszítést, aminek felhelyezése 2-3 órát vett igénybe. Ehhez a vad kiegészítőhöz egyszerű sminket és kócos kontyot viselt. Ezüst fülbevaló, króm körmök és fémes karkötők tették teljessé a megjelenését.
A fekete estélyi mérföldkő volt a Primark számára, hiszen ez volt az első alkalom, hogy valamelyik sztár Primark ruhában jelent meg a British Fashion Awards vörös szőnyegén. Rita a márkával együttműködésben 500 db másolatot adott el a ruhából, melynek bevételét egy mellrák alapítványnak adományozták.
2. Jennifer Lopez – ELLE’s Women in Hollywood Celebration, 2023.
Az egyik legnépszerűbb divatikon, Jennifer Lopez elegáns, krómozott, hát nélküli mellvértet viselt, melyet a feltörekvő New York-i tervező, Grace Ling készített. A futurisztikus mellvért szabadon hagyta a vállakat, és robotszerű külsőt kölcsönzött. Fekete ceruzaszoknyával párosították a látványos kontraszt érdekében. Grace Ling alkotása a különc és felforgató nőiességet szimbolizálja. 3D nyomtatással és CGI technológiával készült, és a toplistás tervezők közé emelte az alkotót. A mellvért a női erőt jelképezi és hordható műalkotásként jelent meg a vörös szőnyegen.
3. Lady Gaga – MTV Video Music Awards, 2010.
A húsruha. A Franc Fernandez által tervezett és Nicola Formichetti által készített ruha egyenesen szenzációsra sikeredett. Teljes egészében nyers marhahúsból készült. Elöl szabadon hagyta a combokat, a nyakrésze pedig kámzsás kialakítást kapott. Mindenképpen merész és szokatlan választás volt. Az énekesnő hozzá passzoló, szintén marhahúsból készült csizmát és fejfedőt viselt, de még a táskája is húsból volt. Gaga humorosan megjegyezte: “Sosem hittem volna, hogy egyszer arra kérem Chert, hogy fogja meg a húsos táskámat.”
A ruhából pillanatok alatt szenzáció lett. Nemcsak annak az estének volt a legemlékezetesebb darabja, de kétségkívül Gaga egész karrierjének. Olyannyira emlékezetes lett, hogy egy preparátor segítségével tartósították is.
4. Timothée Chalamet – Velencei Filmfesztivál, 2022.
Egyedi, vérvörös együttest viselt, melyet Haider Ackermann tervezett számára. A feltűnő, fényes ruha felső része hát nélküli volt, a nyak körül egy sállal, alatta hozzá passzoló nadrágrésszel. Kiegészítőként fekete bakancsot, Cartier brosst és gyűrűket választottak hozzá. Az internetezők nem tudtak betelni Chalamet vörös szőnyeges öltözékével. A rajongók dicsérték, amiért a sztereotípiákat ledöntve vállalta fel saját stílusát.
5. Cardi B – Met-gála, 2019.
2019-ben vonult be látványos ruhájában a vörös szőnyegre. Minden tekintet a burgundi vörös estélyire szegeződött, melyet Thom Browne tervezett. A drámai ruhát egy véget nem érő uszály vette körbe, ami kb. 3 méter hosszú volt és mesés hatást keltett a vörös szőnyegen. A tüllből és selyem organzából készült ruhát 30.000 darab, festett és égetett madártoll díszítette. 35 ember 2000 órán át dolgozott azon, hogy ez a műremek létrejöhessen.
Cardi a ruhához Stephen Jonesszal együttműködve egy gyöngyös fejfedőt választott. “Kifejezetten Cardinak terveztem ezt a ruhát, mert megvan benne az igazi szépség egy női testben, és ez a ruha számomra erről szól: hogy használjuk ki ezt a szépséget” – mesélte a tervező.
A közösségi média szerepe a sztárok divatjának formálásában.
A közösségi médiának elsődleges szerepe van a sztárok divatjának formálásában, hiszen forradalmasítja azt a módot, ahogyan közelebb kerülünk a különböző stílusokhoz. Az olyan platformok, mint az Instagram, a TikTok és a YouTube virtuális kifutókká váltak, ahol az influenszerek, sztárok és tervezők bemutathatják a ruháikat, és több millió követőt inspirálnak. A közösségi média így alakította át a divat világát:
Influenszerek: A közösségi média influenszerei hatalmas követőtáborukkal a divat diktálói lettek. A platformokon keresztül osztják meg stílusukat, bemutatják a legújabb divatot, és új trendeket állítanak fel. Hatásuk jóval túlmutat a hagyományos divatszerkesztők és tervezők hatásán, mivel elérik a fiatalabb közönséget az egész világon. A divat gyorsan változik, és a divatrajongók képesek is ehhez alkalmazkodni.
Együttműködés a márkákkal: A sztárok és az influenszerek együttműködnek a különböző márkákkal, szimbolikus kapcsolat jött létre köztük. A márkák a támogatásokon keresztül érnek el nagyobb nyilvánosságot, miközben az influenszerek hozzáférhetnek az exkluzív kollekciókhoz. A közösségi média közvetlen csatornát jelent az együttműködések bemutatására, a vásárlói döntések befolyásolására és a vásárlás ösztönzésére.
A normák újradefiniálása és a befogadás előmozdítása: A közösségi média demokratizálta a divatot. Élteti a különböző testalkatokat, a nemek sokféleségének kifejezését, a kulturális hátteret. Az influenszerek szembeszállnak a hagyományos társadalmi normákkal, a befogadást és az önkifejezést hirdetik. Az olyan hashtagek, mint a #OOTD (Outfit of the Day) és #POV (Point of View) arra biztatják a követőket, hogy megmutassák egyedi stílusukat.