Miért zsibbad el a karod alvás közben, és hogyan vess ennek véget

1
1133

A legtöbben jártunk már úgy, hogy felébredtünk az éjszaka közepén csupán azért, mert zsibbadt a karunk vagy a kezünk. Néha bizsergő érzést is tapasztalunk, olyat, mintha apró tűk lyukasztanák át a bőrünket. Az orvosi kifejezés erre a paresztézia. De miért történik, és kell aggódnunk valami miatt?

Szeretnénk ezt az állapotot bemutatni és tippeket megosztani arról, hogy hogyan tudod elkerülni ezt a kellemetlenséget.

Figyelem: Kérjük, hogy tartsd figyelemben, hogy ez a cikk csupán tájékoztató jellegű. Fordulj orvoshoz a szakértői tanácsért és a diagnózisért.

Az amerikai National Institute of Neurological Disorders and Stroke azt állítja, hogy a paresztézia számos testrészben előfordulhat. Figyelmeztetés nélkül történik, és normális esetben az ideget érő tartós nyomás váltja ki. A paresztézia általában ártalmatlan, ha csak múló érzésről van szó, de lehet jele egy betegségnek is, ha gyakran lép fel.

A paresztézia lehetséges okai

Alvópóz

Ha a hasadon alszol és a kezeid a tested alatt vannak, vagy ha a hátadon és a kezeid a fejed alatt vannak, vagy ha az oldaladon és a kezeid kicsavart pozícióban vannak, az nem a legjobb alvópóz, ráadásul fokozott nyomást gyakorolhat az idegekre. Ezek akadályozzák a vér áramlását, és az idegrendszer bizsergő érzéssel reagál.

Becsípődött ideg

A singcsonti ideg a válltól a könyökig fut, és az érzékelés biztosításáért felelős. A csuklófájdalom, a gyenge szorítás és a zsibbadás a kézben a becsípődött vagy nyomás alatt álló singcsonti ideg lehetséges tünetei. A fájdalom rendszerint magától elmúlik, de ha több mint két napja tart, akkor el kell menned orvoshoz.

B12-vitamin-hiány

A B12-vitamin – ami megtalálható a húsban, a halban és a tejtermékekben – tartja egészségesen az idegeket és a vérsejteket. A B12-vitamin-hiány okozhat idegproblémákat, ami manifesztálódhat gyengeség érzésében vagy zsibbadásban.

Stressz és szorongás

Amikor szorongunk és stresszesek vagyunk, a test aktiválja az ún. üss vagy fuss reakciót, amikor is stresszhormonok szabadulnak fel a megfelelő helyeken annak érdekében, hogy javítsák a képességeinket és képesek legyünk legyőzni az érzékelt fenyegetést. Ez a pszichológiai reakció magában foglalja a véráram átirányítását azokba a testrészekbe, amik kulcsfontosságúak a túlélésünk szempontjából. Bizonyos területeken a csökkent keringés okozhat tűszúráshoz hasonló érzést.

A stressz szintén okozhat feszültséget az izmokban, ami eredményezheti a szúró érzést.

Mögöttes betegség

A krónikus paresztézia lehet tünete olyan egészségügyi állapotnak, ami érinti az idegrendszert. Ha a zsibbadás izomgyengeséggel vagy más tünetekkel lép fel, azonnal orvoshoz kell fordulni.

Hogyan lehet elkerülni vagy minimalizálni a paresztéziát?

Ébreszd fel a kezed.

A karba az érzékelés általában egyből visszatér, amint a nyomás megszűnik, de a kéz rázása segíthet fokozni a vérkeringést.

Nyújthatod a kezedet felfelé, hintáztathatod a fejedet az egyik oldalról a másikra, vagy fel és le mozgathatod a válladat, hogy oldd a feszültséget a nyakadban és lazítsd az idegeket.

Javíts az alvópózodon.

Helyezd el megfelelően a karodat és a kezeidet, és ne hajtogasd őket a tested alá. Próbáld meg egyenesen tartani a csuklóidat, hogy biztosítsd az egyenletes véráramlást. Aludj úgy, hogy a karjaid az oldaladnál vannak, és ne úgy, hogy a fejedhez emeled őket, hogy ne forduljon az elő, hogy nehezíted a vér áramlását a kezek felé.

Kerüld a magzatpózt, mivel a hajlított könyök nyomást gyakorolhat az idegekre.

Használj csuklómerevítőt vagy törölközőt az alváshoz.

A csuklómerevítő segít egyenesen tartani a csuklót, így nem kell aggódnod amiatt, hogy behajlítod alvás közben. Tekerhetsz egy törölközőt a könyököd köré, hogy ne hajlítsd be.

Élj egészségesen.

A rendszeres mozgás általánosságban javítja a szív- és érrendszer egészségét, valamint a vérkeringést. A megfelelő táplálkozás segít elkerülni a vitaminhiányt, és minimalizálja az idegfájdalmat.

Keress fel egy orvost.

Komolyabb vagy krónikus tünetek esetén konzultálj egy orvossal, hogy megállapítsa, hogy a zsibbadást vagy a szúró érzést valamilyen betegség okozza-e, és hogy megbeszéljétek a megfelelő kezelést.

Figyelj azokra a jelekre, amik azt mutatják, hogy azonnali segítségre van szükséged.

A hirtelen zsibbadás a stroke jele is lehet, tehát ha szédüléssel, bénulással, beszédbeli nehézségekkel, egyensúlyvesztéssel és erős fejfájással társul, azonnal hívj segítséget.

Milyen más alvással kapcsolatos problémával szembesültél? Meséld el egy kommentben!

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kapucíner fordításában.

1 hozzászólás

  1. Màr egy jò par napja ara èbredek hogy nagyon zsibadnak kezeim a karjaimtòl lefele,tobnyire a job làbam is !Nemtudom mitòl lehet nagyon rosz èrzes

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét