5 defenzív vezetéstechnika, amit egyszer s mindenkorra meg kell tanulni

2

A legfontosabb szabály, hogy mikor csúszik az autó, ne lépj rá a fékre. A mozdulatlan kerekek ugyanis nem teszik lehetővé, hogy a sofőr irányítsa az autót. A csúszás kezelésének két módja van, és ezek a különböző meghajtások esetén eltérőek.

Ha ezzel tisztában is vagy, a következő tippek között biztosan találsz számodra új információt.

Veszélyforrások

  • Ahol a sofőrök a leggyakrabban fékeznek, azok általában a leginkább csúszós szakaszok: kanyarok, gyalogátkelőhelyek, buszmegállók előtti területek. Légy figyelmes, mikor hidak, alagutak, felüljárók közelébe érsz. Kezdj korán fékezni.
  • Télen a két autó közötti távolság kétszer akkora kell hogy legyen, mint nyáron. De túl sok helyet ne hagyj, mert előfordulhat, hogy valaki be akar férkőzni, és ez balesetveszélyes helyzetet szülhet.

  • Ne csak az előtted lévő autót figyeld. Azt is figyeld, de nézz nála 4-5 autóval előbbre is. Így már azelőtt észlelheted a veszélyt, hogy az előtted lévő autó odaérne.
  • Télen ne nyomd egyszerre a féket és a kuplungot, mert ilyenkor a kerekek blokkolhatnak, az autó csúszni fog.

ABS-es autó esetén: A blokkolásgátló fékrendszer nagyon hasznos, mivel megakadályozza az autó csúszását a jeges úton, ha túl gyorsan vagy túl erősen fékezel. Hirtelen fékezés helyett a rendszer hatására a fékpedál vibrálni kezd, így el tudod forgatni a kereket és a megfelelő irányba tudod állítani.

ABS nélküli autó esetén: A vezetéstechnikai szakemberek szerint télen a legjobb módszer a fékezésre, ha a fékpedál lenyomásával együtt visszaváltasz alacsonyabb sebességi fokozatra. Röviden nyomd meg a fékpedált, majd engedd vissza és újra nyomd meg kicsit, mielőtt teljesen megállsz.

A megcsúszás 3 típusa

  • Csúszás: Az első tengely stabil, a hátsó megcsúszik, az autó nagyobbat fordul, mint amire számítasz.
  • Sodródás: A hátsó kerekek stabilak, az elsők csúsznak, fordulás során az autó egyenesen megy tovább.
  • Teljes destabilizáció: Mind a 4 kerék csúszik, a mozgás iránya kiszámíthatatlan.

Az irányítás visszaszerzése

  • Ha az autó csúszni kezd, ne lépj a fékre.
  • Ha az autód hátsókerék-meghajtású, vegyél vissza a gázból, és fordítsd a kereket a csúszás irányába.
  • Ha az autód elsőkerék-meghajtású, adj gázt.
  • Ha az autó már nem csúszik tovább, rögtön fordítsd a kereket egyenesbe, különben újból csúszni kezd.

Tippek és trükkök

Teszteld az utat: Ha télies útviszonyok között autózol, többször fékezgess. Ha úgy érzed, hogy az autó meg tud állni, akkor jó az út, ha viszont nem, akkor az út jeges. Ezt a lehető leggyakrabban tedd meg (természetesen úgy, hogy közben ne okozz veszélyes helyzetet).

Felezd le: Ha nyáron 90 km/h-val közlekedsz, akkor a téli havas úton közlekedj 45 km/h-val. Ha lefelezed a sebességet, biztos lehetsz benne, hogy lesz elég időd reagálni, ha az autód csúszni kezd.

Figyeld az útfelületet: Bármilyen úton is haladsz, mind a 4 keréknek azonos tapadású felületen kell lennie. Ha például 2 kerék a havon, 2 pedig a jégen van, az autó nehezebben lesz irányítható.

Válassz egy oldalt: A nyomvonal falai között történő pattogás elkerülése érdekében döntsd el, hogy a kerék belső vagy külső oldalát nyomod a nyomvonal falához. Döntsd el, hogy csak a nyomvonalon vagy csak azon kívül haladsz, hogy stabil legyen az autó mozgása.

Válts magasabb sebességfokozatra: Jeges úton magasabb sebességfokozatba kell kapcsolnod. A nyárihoz képest eggyel magasabb sebességfokozatban vezess.

BÓNUSZ

Már vannak alkalmazások is, amelyekkel emlékeztetheted magad a kerékcsere esedékességére. Állítsd be emlékeztetőt, hogy hónapok múlva értesítsen, hogy ideje tenned a biztonságodért.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kapucíner fordításában.

2 hozzászólás

  1. Ha az előtted haladó autó kereke felveri a vizet még nem fagyott oda. Ha nem ver fel semmit, már megfagyott az úton a csapadék. Ekkor keréknyomot sem látni, és fényes az út felülete. 100 méterenként nem szállhatsz ki megnézni az útviszonyokat. Ráadásul az útviszonyok nagyon változók.

  2. 13 évig vezettem Trabantot, majd utánna még több fajta autót. Akkor éreztem, milyen csúszkálni, de a férjem tanított, hogy ne essek pánikba, mit csináljak, ne kapkodjak, nem kell rögtön ráugrani a fékre. Mindenkit köteleznék csúszóspályán oktatni, és váltós, ne legyen benne semmi rásegítő! Kellene érezni mindenkinek, milyen az az érzés, mikor az autó csúszik! Másik nagy probléma meg kell tanítani az autóvezetőket kikerülni a kátyúkat, ÚGY, hogy közben ne menjen neki a másik autónak.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét